I starten af september vedtog Kina at børn kun må bruge tre timer på at spille computer om ugen. Lyder det ekstremt? Det lyder i hvert fald kinesisk. Fordi det er ekstremt, betyder det dog ikke at det er ubegrundet. Den officielle kinesiske udmelding lyder at computerspil virker som ”Spirituel opium”, og computerspil gør unge afhængige af at bruge tid foran skærmen. Specielt børn og unge er i risiko, da de bruger computerspil til at skabe mening med hverdagen, ligesom tilfældet er med stofmisbrugere og narkotika.

Jeg har selv siddet for mange timer foran en skærm. Havde mine forældre ikke været faste med at slukke for nettet når jeg var stædig, så havde jeg valgt at spise min aftensmad foran skærmen, og siddet oppe om natten så længe mine øjne kunne bære det, for jeg ville kun spille. Skole er ligegyldig, arbejde er ligegyldigt. Endda venner kan undværes, for dem kan man ”mødes” med online. For som ung lader man sig ikke styre af fornuft, man styres af lyster. Her har Kina fat i en del af sandheden, når de siger at computerspil virker som opium, for mere vil have mere. Ingen forældre ønsker vel et misbrug for deres børn. Jeg kender ikke folk afhængige af opium, men det er ikke svært at forestille sig at de har brug for hjælp af andre, i stedet for at være overladt til dem selv. Derfor bør forældre spille en mere aktiv rolle ift. at navigere ungdommen i deres skærm forbrug.Vi kender det alle, børn og endda babyer får stukket en ipad i hånden, for at få et øjebliks fred. Det bliver så gjort på daglig basis, og afhængigheden bliver stille påbegyndt. Det resulterer i at børn allerede i folkeskolen ikke kan undvære at kigge på deres telefon midt i undervisningen. De fleste skoler giver tilmed børn en personlig ipad eller computer, så tidligt som 2. klasse. Er folk blot uvidende om at for meget tid med en skærm hæmmer udviklingen af vigtige menneskelige evner, såsom empati, opmærksomhed, samt fremmer ADHD eller vil vi bare gerne have større specialklasser og endnu mere udfordrede lærere? For det bliver resultatet. Fra en alt for tidlig alder får børn svært ved at lege sammen eller modtage undervisning, uden en skærm er tilknyttet. At samtale erstattes med at chatte. At tolke ansigtsudtryk erstattes med at tolke emojis.Vi skal ordne problemet ved roden, og skifte den kurs som er sat. Mindre obligatorisk skærmtid i skolen, færre nemme løsninger med ipad til babyer, og færre forældre som hensynsløst lader deres børn over-forbruge af skærme. Der er brug for mere socialt samvær, hvor børn og voksne er fælles om aktiviteter. Flere væresteder og opmuntringer der leder væk fra skærmen, tættere på den virkelige verden og rigtige mennesker. Skolen skal være et sted hvor børn oplever nærvær, samt lærer praktiske egenskaber, også selvom digitalisering står på fremtidens skema. Det mest dyrebar en person kan have, er stadig nære relationer, et sundt sind og en sund krop. Tre dele som bliver fortyndet af skærmtid. Det er på tide at tage styringen igen.

Skrevet af Frederik Fjordbæk Bager, Filosof og iværksætter

Denne artikel er blevet trykt i Berlingske Tidende

Henvisninger

https://www.researchgate.net/publication/340778372_Effects_of_the_use_of_digital_technology_on_children’s_empathy_and_attention_capacity

Om påvirkning af skærm på børn:

https://www.unicef.org/parenting/child-development/babies-screen-time

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/11/171129104230.htm

Om forstyrrelser i folkeskolen:

https://www.folkeskolen.dk/937111/international-undersoegelse-halvdelen-af-danske-laerere-mener-at-it-forstyrrer-undervisningen

https://gymnasieskolen.dk/forsker-vi-er-ved-tabe-en-generation-af-elever

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *