Copenhagen Business School har gjort sig uheldig bemærket i forsøget på at følge regeringens udspil om udflytning af uddannelser. Til dels ved at bruge en udemokratisk metode og til dels ved at foretage et valg som går modsat retning af hvad samfundet har brug for. For at følge regeringens udspil, har CBS valgt at lukke studier under FLØK, et fakultet med en alliance mellem Filosofi, ledelse og erhvervsøkonomi. Fag som er højaktuelle og giver perfekt mening at sammensætte.
Som en del af regeringens udspil, skal videregående uddannelser reducere optagelsen af studerende med 10 procent, og dette har CBS gjort tydeligt er en farlig strategi. Bestyrelsen på CBS har gjort den fejl, at vælge hvilke studier der skal lukkes uden inddragelse af hverken ansatte eller studerende. Det er udemokratisk, og viser faldgruberne ved ikke at inddrage andre; der mangler nuancer i beslutningsgrundlaget. Bestyrelsen begrunder valget med dårlige ledighedstal, en påstand som senere er blevet undermineret af en intern undersøgelse af DM akademikerbladet.[1]Alene den kritik burde få alarmklokkerne til at ringe. Yderlig kritik er kommet sidenhen, af både studerende og flere professorer, både med og uden tilknytning til universitetet. CBS er velanset for at være et moderne universitet, men beslutningen rammer nogle punkter der sætter dem tilbage i det sidste årtusinde. Studerende har gjort opmærksom på lukningen vil være en lukning af et af de få kvindedomineret universitetsstudier.
Offentligheden taler om ligestilling og endda kønskvoter i bestyrelser samt ministerposter, og så foreslår CBS at lukke studier hvor ligestillingen genuint har vundet frem, og kunne være et pragteksempel på at fag med økonomi ikke behøver være mandsdomineret. FLØK er et moderne institut der har kombineret nogle af de mest samfundsrelevante studier, og studier som vil have gavn af en tværfaglig profil. Økonomi alene er mangelfuld, idet mange af dens grundlæggende ideer som BNP eller det frie marked ikke er tidssvarende, og direkte misvisende. Eksempelvis BNP bliver brugt til at vise et lands velstand, uden at tage hensyn til om hvad der bliver produceret, og under hvilke forhold. Så selvom Kina har en god vækst ift. BNP, betyder det ikke at de har gjort noget ved børnearbejde eller andre kummerlige arbejdsforhold. Ligeså har filosofi sine mangler, i form af at være mangelfuld på håndgribelige emner og dokumenterbar teori.
Økonomi og filosofi sat sammen med ledelse, giver et fakultet med studier der udligner hinandens svagheder, og forstærker styrkerne. Jeg har selv en uddannelse i Anvendt Filosofi fra Aalborg universitet, og har været begejstret over at CBS tilbød muligheden for at kombinere filosofien med mere håndgribelige studier. Lige så vel har jeg bekendte der studerer eller har studeret økonomi, som oplever problematikken med at klassiske økonomiske studier ikke er pluralistiske i deres teori, og er alt for snæversynet. FLØK muliggør at overkomme det snæversynet problem som studierne døjer med. Det kan give de rigtige svar til komplekse problemer som klimakrisen, kryptovaluta eller immigration.
CBS tager et skridt tilbage i sin udvikling ved at nedprioritere tværfagligheden. Det viser at regeringens udspil stiller universiteterne i en svær position med negative konsekvenser til følge. Det koster de uddannelser som giver holistisk tænkning, hvilket ellers er en prioritet for CBS. Universitets officielle strategi fra 2020 siger, at det vil skabe ledere som transcenderer organisationer, individer og samfund lige så meget som nuværende udfordringer transcenderer dem. Beskæring i FLØK er genstridig med deres egen strategi, og sætter spørgsmålstegn ved universitetets evne til at være fremadskuende. Det indikerer at regeringens plan med flere studerende til provinsen har den forkerte mekanisme, idet den skader universiteternes virke i Danmark og i den globale arena.
Det er ikke sammenhængende, at vi opgiver højkvalitets studier, så der kan placeres flere studier i provinsen. Situationen bliver at give få uddannelser til få steder i provinsen, på bekostning af uddannede mennesker som kan give svar på de mest presserende problemstillinger, nuværende og fremtidige.
[1] https://www.akademikerbladet.dk/aktuelt/2021/november/forkerte-ledighedstal-cbs-vil-lukke-succesfuld-uddannelse